piątek, 10 maja 2013

Wrażenia po rozszerzonej maturze z matematyki i podsumowanie całego roku szkolnego 2012-2013 :)

Emocje już trochę opadły czas na wrażenia. Moim zdaniem matura była bardzo typowa, a według moich uczniów? Zdecydowana większość miała problem z zadaniem z prawdopodobieństwa, ale myślę, że tutaj większą rolę odegrała panika. Nie wiem dlaczego, ale wszyscy zawsze szaleją przy tych zadaniach;) Dowiedziałam się jeszcze, że problem był z dowodem (zad.2) i z geometrią analityczną (zad.7). Te dwa zadania faktycznie niezbyt doświadczonym osobom mogły sprawić problem. Dodatkowo stres też zrobił swoje. Reszta zadań poszła raczej gładko. Ja jestem naprawdę zadowolona ze swojej pracy i z moich uczniów :)


Jak pracowaliśmy? Na przykładzie osób systematycznie uczęszczających na zajęcia.
W ciąg około 60-70 pełnych godzin zdążyliśmy zrealizować cały przygotowanych przeze mnie materiał.
 
1) Wartość bezwzględna (równania, nierówności i zadania z parametrem).
2) Ogólne powtórzenie z funkcji.
3) Szczegółowo omawiane następujące funkcje:
a) Liniowa.
b) Kwadratowa (60 zadań z parametrem).
c) Wielomiany (równania, nierówności, zadania z parametrem oraz wszelkie dowody na podzielność i inne).
d) Wymierne (w tym własności funkcji wymiernych).
e) Wykładnicze.
f) Logarytmiczne.
g) Trygonometria (rysowanie wykresów i odczytywanie własności, równania oraz zadania z parametrem).
4) Ciągi (65 zadań).
5) Planimetria (twierdzenia m.in. o: środkowych, dwusiecznych, związkach miarowych miedzy odcinkami stycznej i siecznej).
6) Geometria Analityczna (m.in.: wektory, jednokładność, izometria).
7) Stereometria (m.in.: zadania z ulubionym kątem dwuściennym ;)).
8) Prawdopodobieństwo z kombinatoryką.

Z jakich książek/materiałów korzystałam:

1) Matura z matematyki, Andrzej Kiełbasa; (Recenzja)
2) Matematyka. Zbiór zadań do liceów i techników, Krzysztof Kłaczkow i inni (Oficyna Edukacyjna- Krzysztof Pazdro);
3) Matematyka. Próbne arkusze maturalne, Elżbieta Świda i inni (Oficyna Edukacyjna- Krzysztof Pazdro);


W porównaniu z dzisiejszą matura zadania z tej książki są piekielnie trudne, jednak wyśmienite. Pozwoliłam sobie na wybranie kilku, czy kilkunastu zadań z tej książki i dałam jako powtórzenie do domu. Odczucia były takie, że zadania faktycznie trudne, ale dawały niesamowitą radość, gdy samemu doszło się do wyniku. Nie wspominając o zdobytym doświadczeniu. Podsumowując polecam dla zdecydowanie lepszych uczniów, których nudzi klepanie standardowych zadań.

4) Arkusze maturalne (poziom rozszerzony), Wydawnictwo Aksjomat- Toruń


Tak jak na czerwonej, nieszczęsnej książce tego samego wydawnictwa nie zostawiłam suchej nitki, tak tą pozycją zdecydowanie uratowali swoją twarz. W końcu ktoś się pofatygował i przejrzał informator! Jeśli chcesz się nauczyć tylko tyle żeby zdać maturę i nie grzeje Cię rozwiązywanie "łamigłówek" ta książka jest zdecydowanie dla Ciebie. Po prostu 10 bardzo dobrych arkuszy maturalnych. Zadania z tej książki robiłam przez ostatnie dwa, trzy tygodnie w ramach ogólnego powtórzenia-podsumowania i zarówno ja, jak i moi uczniowie byliśmy z niej zadowoleni, także polecam!  

5) Arkusze z poprzednich lat.

Zadawałam je do domu, a te zadania, które nie były jasne rozwiązywaliśmy razem na lekcji.


Pozdrawiam!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz